Anna Olmala siirtyy ulkomaan kentille

Lauantain liigaottelu HJK:ia vastaan jää hyökkääjä Anna Olmalan toistaiseksi viimeiseksi esiintymiseksi Ilves-paidassa ja kotimaisessa liigassa. 26-vuotias Olmala siirtyy ottelun jälkeen ulkomaille. Uusi seura julkaistaan myöhemmin.
Olmala on ollut joukkueen alkukauden tehokkain maalintekijä. Hän on viimeistellyt Briotech Kansallisen Liigan yhdeksässä ottelussa kuusi maalia ja antanut kaksi maalisyöttöä.
Oululaislähtöinen Olmala on edustanut liigassa Ilveksen lisäksi myös Oulun Nice Socceria, PK-35 Vantaata ja Kuopion Palloseuraa. Liigaotteluita hänellä on ennen lauantain kamppailua tilillään yhteensä 195 ja niissä hän on viimeistellyt kaikkiaan 53 täysosumaa. Annan tehokkain liigakausi oli vuonna 2024, jolloin hän viimeisteli Ilves-paidassa 12 liigamaalia.
Ilveksen pudottua liigasta kauden 2024 päätteeksi Anna siirtyi viime kaudeksi Kuopion Palloseuraan. Siellä hän pelasi 24 ottelussa ja viimeisteli kuusi osumaa. Ilveksen noustua täksi kaudeksi takaisin liigaan Anna palasi tuttuun keltavihreään pelinuttuun.
”Jonkun aikaa piti miettiä”
Anna Olmala sai pari viikkoa sitten kuulla mahdollisuudesta siirtyä kansainvälisille kentille.
”Jonkun aikaa sitä piti miettiä. Päätös oli aika vaikea. Ulkomailla pelaaminen on aina ollut pienen Annan tavoitteena, välillä isommin ja välillä ehkä enemmänkin haaveena. Nyt avautunut mahdollisuus on niin hieno, että päätin tarttua siihen”, Olmala kertoo.
Annan tavoitteena on siirron myötä edelleen kehittyä pelaajana.
”Lisäksi toivon tietysti onnistumisia. Olisihan se hienoa päästä tekemään maaleja myös uudessa sarjassa.”
Päätöksentekoa vaikeutti se, että myös paluu Ilvekseen oli Annalle iso asia.
”Päällimmäisenä Ilves-muistona tällä hetkellä on juuri kuluva kausi. Tämä on ollut hieno kokemus ja hyvää aikaa tutussa seurassa. Olemme pystyneet kehittämään peliämme joukkueena, napsimaan pisteitä ja kääntämään myös pelejä tappioasemasta voitoiksi. Joten kokonaisvaltaisesti tämä alkukausi jää kyllä merkittävänä mieleeni.”
”Kun tullaan vaikeuksien kautta voittoon, ne pelit kyllä muistaa. Ne ovat olleet tosi hienoja juttuja tällä kaudella”, Anna sanoo.
”Olen saanut Ilvekseltä paljon”
Ilveksessä pelaamiensa 3,5 kauden aikana Anna kokee saaneensa seuralta paljon.
”Seuraan tullessani pelasin ensimmäisen kauden topparina. Seuraavaksi kaudeksi pääsin sitten palaamaan tutumpaan hyökkääjän rooliin. Sen jälkeen olen kokonaisvaltaisesti kehittynyt hyökkääjänä ja löytänyt myös maalivirettä ja peli-iloa. Sitä muistelen kyllä pitkään lämmöllä.”
”Varmasti olen ihmisenäkin kasvanut tänä aikana aika paljon. Joukkoon on mahtunut tosi isoja onnistumisia, mutta myös isoja pettymyksiä. Sellaiset aina kasvattavat”, Anna tunnustaa.
Tämän kauden tehokkuuden Olmala arvioi johtuvan useasta eri tekijästä.
”Olemme pelanneet hyvin joukkueena ja pelisysteemimme tuottaa paljon maalipaikkoja. Peli-ilon löytyminen on varmasti myös tuottanut onnistumisia. Toki sen eteen on tehty myös paljon hommia, mutta onnistumiset ovat tulleet kyllä joukkuepelaamisen kautta.”
Tällä erää viimeiseksi liigaotteluksi jäävää HJK-kamppailua Anna odottaa paitsi innolla, myös tietyllä haikeudella.
”Odotan, että pelaamme lauantaina tämän kauden parasta joukkuepeliämme ja sitä kautta haastamme ja voitamme Klubin. Tule sinäkin kannustamaan meitä voittoon. Nähdään Tammelassa!”