Emilia Pulkkisen sopimukseen jatkoa

Ilves ja Emilia Pulkkinen ovat solmineet uuden kahden vuoden pelaajasopimuksen. Aiempi sopimus sisälsi option ensi kaudesta, mutta yhteistyötä päätettiin jatkaa suoraan kauden 2028 loppuun asti. Pulkkinen on ottanut Tampereella isoja kehitysaskeleita ja on noussut liigajoukkueessa selkeäksi vastuunkantajaksi nuoresta iästään huolimatta. Emilia täytti huhtikuussa 18 vuotta.

Oululaislähtöinen pelaaja aloitti jalkapalloharrastuksen jo 3,5-vuotiaana. Juniorivuosinaan hän on edustanut muun muassa Oulunsalon Palloa, Ajaxia ja Herculesta ja pelasi myös poikien joukkueissa. Ilvekseen Emppu siirtyi Oulu Nice Soccerista.

Ensimmäinen kausi Ilves-paidassa Kansallisessa Ykkösessä alkoi mainiosti, sillä Emilia viimeisteli alkukauden yhdeksässä ensimmäisessä ottelussa viisi maalia. Kotiseudulla Oulussa sattui sitten ikävä loukkaantuminen, joka piti hänet sivussa koko loppukauden.

Emilian debyyttikausi liigassa on alkanut lähes yhtä loistokkaasti. Vaikka ensimmäinen liigamaali antaa vielä odottaa itseään, on Emilia yhdeksässä liigaottelussa syöttänyt peräti viisi joukkueen täysosumista. Sillä hän jakaa tällä hetkellä Briotech Kansallisen Liigan syöttöpörssin kärkisijan Åland Unitedin Minttu Takasen ja HJK:n Miho Kamogawan kanssa.

Pulkkinen kuuluu myös ikäluokkansa maajoukkueen luottopelaajiin.

Monipuolinen lupaus

Päävalmentaja Joonas Laurikaisen silmissä Emilia Pulkkinen on ottanut jättimäisiä kehitysaskeleita Ilveksessä.

”Paitsi pelaajana, hän on kasvanut henkisesti ja ihmisenä. Pelillisesti hän tuo valtavasti hyviä asioita meidän hyökkäyspeliimme niin pallollisena kuin pallottomana. Hän on myös oppinut koko ajan paremmin ja paremmin puolustamaan.”

”Emppu on erittäin potentiaalinen pelaaja, joka pystyy pelaamaan monella pelipaikalla. En näe hänellä mitään isompia heikkouksia, vaikka hän on vasta 18-vuotias. Kausi on hänen osaltaan lähtenyt hyvillä tehoilla käyntiin, ja varmasti itseluottamuksen ja pienen röyhkeyden vielä entisestään kasvaessa hän tulee olemaan tosi kova tekijä liigassa. Jo nyt hän on osoittanut, että pärjää ketä vastaan tahansa”, Laurikainen arvioi.

Hyvästä lähtötasosta huolimatta kehitysaskelia on vielä otettavissa. Nousu kohti kovempia kenttiä on pitkälti Emiliasta itsestään kiinni.

”Hän on siinäkin mielessä mukava valmennettava, ettei missään vaiheessa tarvitse miettiä hänen selviämistään eteen tulevista haasteista. Minulla ei ole minkäänlaisia epäilyksiä siitä, etteikö häneltä tultaisi näkemään vielä upeampia esityksiä. Peruselementit ovat kunnossa. Loppu on oikeastaan sitten hänen omissa käsissään”, Laurikainen sanoo.

”Aivan huipulle noustakseen Emilian on uskallettava olla oma itsensä ja rohkeasti niin hyvä kuin mitä hän todellisuudessa on. Ehkä hän ei vielä itsekään ihan ymmärrä, kuinka hyvä pelaaja hän oikeasti on. Tätä prosessia viemme hyvässä yhteisymmärryksessä koko ajan eteenpäin.”

Laadukas valmennus vakuutti jatkamaan Tampereella

Emilia on viihtynyt mainiosti uudessa kotikaupungissaan.

”Tampere on tosi kiva paikka. Täällä on laadukkaat olosuhteet ja valmennus, jonka uskon auttavan minua kehittymään vielä lisää. Koen, että olen oppinut etenkin hyödyntämään nopeuttani aiempaa selvästi paremmin. Olen myös kasvanut ihmisenä tosi paljon muutettuani asumaan yksin”, huippulupaus toteaa.

Nousu liigatasolle oli toteutunut tavoite, eikä askel ole tuntunut liian isolta.

”Tasoero Ykköseen on iso, mutta mielestäni olen nopeasti tottunut liigan kovempaan tempoon. Vaikka meillä oli alussa nousijajoukkueen haasteita, olemme päässeet paremmin kiinni omaan peliimme. Sen myötä olemme pystyneet haastamaan sarjan kovimpia kärkijoukkueitakin. Omalta kohdalta tuntuu hienolta, että olen pystynyt auttamaan joukkuetta muun muassa onnistuneiden maalisyöttöjen kautta”, Emilia toteaa.

Uran ensimmäistä liigamaalia Pulkkinen tavoittelee seuraavan kerran tulevana lauantaina, kun mestari-HJK saapuu Tammelaan keltavihreiden vieraaksi.

”Siitä tulee varmasti kova ja viihdyttävä matsi. Ilman muuta näkemisen arvoinen ottelu. Vaikka hävisimme vierasottelun 1–2 siitä jäi ihan hyvä maku ja sopivasti nälkää. Uskon, että kotikentällä pystymme haastamaan Klubin oikein kunnolla. Lähdemme taistelemaan kovaa loppuun asti, periksi antamatta. Ehkä se ensimmäinen liigamaalikin syntyy siinä sivussa”, Emilia hymyilee.